052-3823576

תחזוקת מצנח
ובדיקת מצנח שנתית

מאת: אביעד אטון

טס משנת 2014 ומדריך ממ"ג משנת 2021
סוכן ובודק מצנחי APCO
טס ממנחת עין ורד

ידוע לכולנו כי עם כל הכבוד לשלדת אלומיניום חדשה ומבריקה, או למנוע חזק ואמין, אנחנו תלויים (תרתי משמע) במצנח שמעלינו.
במאמר הקרוב נסקור את בדיקת המצנח השנתית, ונסביר מה בודקים ומה משמעות המספרים הנצפים בדו"ח.

המצנח

מצנח הממ"ג עשוי מ 2 חלקים מרכזיים – חופה ומיתרים.

חופת המצנח

יריעות בד מיוחד המצופה סיליקון, המחוברות יחדיו לצורת מצנח בחיבור של תאים תאים. בין כל תא ותא קיימות מחיצות- גם הן מבד וצורתן כצורת הפרופיל הרצוי למצנח. למצנח מפרש תחתון – החלק התחתון של התאים, ומפרש עליון – החלק העליון של התאים. יחדיו, המפרש העליון, התחתון והמחיצות, יוצרים פרופיל אוירודינמי (עת שהמצנח מלא באויר).

מיתרים

בין חופת המצנח לכלי הטיס קיימים המון מיתרים הנושאים את משקל הכלי ומרימים אותו. למיתרים חשיבות עליונה- עליהם להיות עמידים ביותר, חזקים, ולא אלסטיים, על מנת לשמר את מבנה המצנח הקבוע, שכן, אורכי המיתרים משפיעים על עקמומיות המצנח, על זווית ההתקפה, ובכך על התנהגות וביצועי המצנח.

בדיקת המצנח

על פי הוראות היצרנים, פעם בשנה או כל 100 שעות (המוקדם מבניהם) יש לשלוח את המצנח לבדיקה.
בדיקת המצנח מעריכה את מצבו, ובוחנת שינויים ו/או עיוותים שנוצרו מהשימוש.

לאחר הבדיקה תקבלו דוח המפרט את תוצאותיה.

בדיקת הבד

בד המצנח נבדק ע"י כלי יעודי המודד את פורוזיביות הבד (חדירותו לאויר).
בבדיקה זו, צילינדר גומי ובתוכו בוכנה בעלת משקולת, נסגר בחלקו העליון על ידי בד המצנח בעזרת מגנט חזק ולאחר שחרור הבוכנה, היא יורדת מטה מכוח הכבידה, מה שיוצר ואקום בתוך הצילינדר. 

בדרך זו נוצרת שאיבת אויר דרך הבד. המשקולת יורדת מרחק קבוע, אך מהירות הירידה משתנה בהתאם לחדירות הבד לאויר.
זמן הירידה של המשקולת נמדד ואלו התוצאות אותן נראה בדו"ח.

בדו"ח הבדיקה תראו את שרטוט המצנח עם סימוני נקודות הבדיקה עליו.

בצידו מופיעה טבלה ובה זמני ירידת המשקולת בכל נקודה.

תוצאה של 1000 שניות ומעלה – מצב מצויין

מתחת ל 300 שניות – המצב כבר לא משהו…

מתחת ל 100 שניות – הבד פסול

בדיקת המיתרים

מן המצנח מפורקים מיתרים באופן מדגמי ובמקומם מורכבים מייד מיתרים חדשים. את המיתרים המפורקים מחברים לכננת מותחת, ובצידם השני למשקל מתיחה. הכננת מושכת את המיתרים עד קריעתם, והמשקל מתעד את המשקל המקסימלי שהם החזיקו עד רגע הקריעה.

תוצאת קריעה מינימלית מומלצת

מינימום מיתרים דקים 80 ק"ג
מינימום מיתרים עבים 150 ק"ג.

יש לציין כי העומס הפועל על המיתרים נמוך בהרבה מתוצאות המינימום. בתכנון המצנח נלקח מקדם בטחון גדול במיוחד והם מתוכננים לעמוד בכ6G -, כלומר פי 6 מהעומס המקסימלי המצויין על המצנח.

בדיקת סימטריה

מיתרי המצנח מושווים האחד מול השני בין 2 צידי המצנח על מנת לוודא שאורכי המיתרים סימטריים בשני הצדדים. בדיקה זו גם מאשרת ומוודאה את הרכבת המיתרים החדשים (השוואת אורכי המיתרים החדשים שהורכבו למיתר ישן זהה בצד השני תאשר שהאורך שהורכב נכון).

מדידה אקטיבית

מיתרי המצנח נמדדים ומושווים לאורכם המתוכנן (התיאורטי). בדרך זו ניתן לדעת האם המיתרים התארכו או התקצרו, דבר בעל השפעה קריטית לביצועי המצנח ולבטיחות הטיסה (שינוי זוית התקפה-שינוי בעילוי, במהירות הטיסה ובמהירות ההזדקות).

טיפים לשמירה על חיי המצנח

"בין הטיסות" – יש לקחת בחשבון ש"צבירת השעות" על מצנח לא מתרחשת רק בטיסה. כל זמן בו המצנח פתוח תחת השמש זהו זמן מבוזבז בחיי המצנח – קרני הUV הורסות את ציפוי הסיליקון של הבד ובכך פוגמות בפורוזיביות הבד. לכן, אמליץ לקפל את המצנח מיד בתום הטיסה, לפרוש את המצנח בסמוך למועד ההמראה, ובמקרה של המתנה בין טיסות לאסוף את המצנח לערימה ולכסות (אם ניתן).

סחיטת האויר – בעת קיפול המצנח, במצב בו המצנח אסוף בצורת שרוול דק, יש לסחוט את האויר מכיוון שפת הזרימה אל שפת ההתקפה. גם בעת הגלגול, מומלץ לקפל לחצי, ולחצי נוסף ובכל שלב לסחוט את האויר החוצה.

גלגול המצנח מכיוון שפת ההתקפה אל שפת הזרימה ילכוד אויר בתוך המצנח אשר יהיה חייב לצאת דרך התפרים.

הנפות עדינות – מומלץ להניף בצורה עדינה ככל הניתן – פתיחת מצערת בתזמון הנכון ובכמות הנכונה.

פתיחת מצערת אגרסיבית מידי עלולה למתוח את המיתרים באופן מהיר ואלים ולפגום בהם לאורך זמן.

אחסנה – מומלץ שלא להשאיר מיכלי דלק בנגרר, ולדאוג לסביבה יבשה קרה ומאווררת ככל הניתן. טמפ' גבוהה, אדי הדלק, ולחות גבוהה פוגעים בבד המצנח.

משטח המראה – מומלץ לנסות ולפרוש את המצנח על קרקע רכה וחלקה ככל הניתן. כדוגמה- דשא אידיאלי לפרישת מצנח, ומנגד, אספלט הרסני למצנח.

מה לעשות אם נרטב לי המצנח? – במקרה בו הגשם תפס אותי באויר אשאף לחזור לנחיתה במנחת כמה שיותר מהר, תוך תשומת לב לעננים והימנעות מטיסה תחת ענני סערה כהים. לאחר הנחיתה מומלץ להשאיר את המצנח פתוח תחת מחסה על מנת לתת לו להתייבש בצל (לא בשמש!). קיפול המצנח הרטוב אל תוך השק עלולה להוביל לעובש ופגיעה בבד.

ולסיכום, לא לוותר על הבדיקה התקופתית – בדיקת המצנח הינה גורם מכריע בבטיחות הטיסה. מומלץ מאוד לבדוק את  המצנח בזמן על מנת לדעת לפני שמאוחר מדי את מצבו ולהחליפו כשהוא אינו כשיר לטיסה.

לשאלות נוספות הבהרות או ייעוץ, מוזמנים ליצור עימי קשר: 052-3823576

דילוג לתוכן