בקאי / טרקטורון מעופף/ ממ"ג – נעים להכיר

מאת: אביעד אטון

טס משנת 2014 ומדריך ממ"ג משנת 2021
סוכן ובודק מצנחי APCO
טס ממנחת עין ורד

בקאי / טרקטורון מעופף/ ממ"ג – נעים להכיר

לאחרונה מצאתי עצמי בלא מעט "שיחות פתיחה" למתעניינים לקורס טיס ב בקאי- טרקטורון מעופף בהן נשאלות לרוב אותן השאלות. מצאתי לנכון לכתוב באופן מסודר כמה נקודות בסיסיות בענף אשר יתנו מענה לכל המעוניין להצטרף לתחום זה:

קורס- קורס הטיסה הינו אישי- שיעורים אחד על אחד, בהם המדריך פוגש את החניך במנחת, וערב לימוד תיאוריה מרוכז לכמה חניכים יחד.

משך כל שיעור שכזה- כשעה באוויר, אך בפועל נפגשים לכמעט שעתיים- לימודי קרקע הרלוונטיים לשיעור- בדיקת הכלי, חימום המנוע, הכנת המצנח להמראה ותדריך לפני השיעור, ולאחר הטיסה קיפול המצנח, תדלוק, אחסנת הכלי, ותחקיר השיעור (למיטיבי לכת כמוני- גם ניקוי הכלי 🙂).

במהלך הקורס החניך מגיע ממצב של חוסר ידע מוחלט ברוב המקרים, למצב של שליטה טובה בכלי, המראות ונחיתות, ותפעול מצבי חירום שונים. החניך בסוף הקורס אינו "הטייס הכי הכי", אך הוא ברמה מספקת להתחיל להתאמן לבד.

לאחר הקורס וכאשר צבר 25 שעות טיסה עצמאיות, מומלץ לחניך לחזור למדריך ל"קורס דרגה 2"- קורס המקנה מיומנויות גבוהות ובסופו החניך יוסמך להטיס איתו נוסעים בטיסות ללא תמורה כלשהי (טיסה שאינה מסחרית).

עלויות- 

עלות הקורס משתנה בין המדריכים השונים- בין 16000 ל 18000 ש"ח.

מבחינת עלויות הכלים– קיים טווח רחב מאוד של "חבילות"- (כלי מצנח ונגרר) שניתן לרכוש.

הכלים הזולים ביותר- כלי 2 פעימות ישנים יחסית. מחירם ההתחלתי באזור כ 40000 ש"ח כולל מצנח ועגלה.

מכאן המחירים מתחילים לעלות כתלות בכמות השעות לכלי, למצנח, ולמנוע, סוג המנוע (פירוט בהמשך) סוג השלדה והיצרן שלה (חברות קיימות לעומת כאלה שלא) בסוג ומצב המצנח, והעגלה.

כלי חדש, מיצרן מצוין כולל מצנח ועגלה יכול להגיע עד 250 אלף ש"ח.

עלויות שוטפות – 
העלות השנתית הממוצעת היא אלפי שקלים בודדים לשנה ומורכבת מכמה גורמים:

מנוע ודלק- למנועי 2 פעימות תצרוכת דלק של כ18 ליטר לשעה בקירוב + 2% שמן על כל ליטר. למנועי 4 פעימות תצרוכת דלק נמוכה יותר- כ13 ליטר לשעה בקירוב. 
טיפול למנועי 2 פעימות נעשה כל 25 שעות לעומת מנועי 4 פעימות הנעשה כל 100 שעות. 

מצנח- יש לבצע בדיקה שנתית למצנח כל 100 שעות או שנה- הראשון מביניהם.

אחסנה- קיימים מנחתים בארץ כדוגמת מנחת עין ורד, בהם קיימת אפשרות אחסנה- השארת הנגרר והכלי במנחת ושימוש קבוע בו. לשימוש זה קיימת עלות אחסנה שנתית.

ביטוחים- יש להפעיל ביטוח המכסה נזק לצד ג' ומומלץ להפעיל ביטוח תאונות אישיות לטייס.

שותפות- מפאת המחירים והעובדה כי מדובר על תחביב של סוף שבוע, וכי רוב הטייסים טסים בערך בין שעה לשעתיים בשבוע- רכישת כלי בשותפות היא אופציה קיימת- כמובן שיש לה יתרונות וחסרונות.

לרוב מדובר על שותפות של 2 שותפים בעלי ניסיון דומה. כמובן, מומלץ ליצור שותפות עם טייס מאותו האיזור על מנת לאחסן את הכלי באזור נגיש עבור כל השותפים.

אופציה של שותפות יכולה להיות נהדרת לחלוקה בהוצאות, אך יש לסכם דברים בסיסיים מראש על מנת להימנע מאי נעימויות- מה קורה במקרה של תאונה, איפה מאחסנים, חלוקת התשלומים וכו'.

לעניות דעתי, שותפות טובה מבוססת על חברות טובה.

כלים- בשוק ה בקאי- טרקטורון מעופף קיים מגוון רחב של כלים מיצרנים שונים- כלים אמריקאים מיובאים וכלים שיוצרו בארץ, משומשים או חדשים.

הכלים נבדלים זה מזה באיכותם- כלים המיוצרים בתקן תעופתי אמריקאי לעומת כלים ללא תקן, בגילם- כלים בני 20 פלוס- לעומת כלים צעירים יותר מהשנים האחרונות, בכסאות צמודים דמויי מדרגות לעומת כסאות נפרדים ומרווחים, במשקלם ועוד ועוד…

לכלים מיצרנים פעילים קל לדאוג לחלקים במקרה הצורך- יצירת קשר עם היצרן/ היבואן ואספקה מהירה עד מיידית. בכלים מיצרנים שהפסיקו פעילותם- יש לייצר חלקים באופן עצמאי/ בעזרת אחד המכונאים בארץ- אפשרי אך מסובך משמעותית.

המלצתי היא לקנות כלי המיוצר בחברה מוכרת ואיכותית, בעלת "אבא ואמא" ותקן תעופתי.

הכלים אצלנו ב"עד השמיים" הינם AirWolf של חברת POWRACHUTE האמריקאית ובעלי תקינה מהFAA.

בכל מקרה- איני ממליץ לקנות כלי עד שלב מתקדם בקורס, ובליווי המדריך או מלווה שניתן לסמוך עליו 


מנועים- בשוק ה בקאי- טרקטורון מעופף נפוצים 3 סוגי מנועים מתוצרת ROTAX האוסטרית:

מנוע 2 פעימות- "582" המייצר 65 כ"ס. המנוע צורך יותר דלק ממנועי ה4 פעימות ודורש תערובת דלק ושמן אך הוא זול מהם וקל יותר לטיפול.

ייצור מנוע זה הופסק על ידי חברת ROTAX, אך עדיין ניתן למצוא חלפים עבורו. 

מנועי 4 פעימות- "912" קיימים 2 סוגים: מנוע 80 כ"ס המכונה UL ומנוע 100 כ"ס המכונה ULS.

שני המנועים מאוד אמינים וטובים, הם דומים מאוד בתפעול ובתחזוקה, אך המחיר יקר משמעותית ממנועי ה2 פעימות.

קיימים מנועים נוספים מתוצרת ROTAX ומייצרנים אחרים, אך שלושת המנועים הנ"ל הינם הנפוצים ביותר.

מצנחים- יש המון מה להגיד בנושא, אך במטרה לפשט את העניין- בשוק ה בקאי- טרקטורון מעופף הישראלי קיימים 2 יצרנים מובילים – APCO וMANTA.

לרוב הכלים בארץ מתאימים מצנחים במידות 500 או 550 (sq/ft). המצנחים הגדולים יותר- 550 מתאימים לכלים הגדולים והכבדים יותר- כלי ה4 פעימות החדשים, ואילו מצנחי ה500 מתאימים לרוב לכלי ה2 פעימות הקטנים והזולים.

בכל מקרה, מומלץ להתייעץ עם סוכן ו/או מדריך אשר ידעו לתאים את המצנח לשימוש ולכלי.

איפה מותר לטוס- ישראל מחולקת לאזורי טיסה מוגדרים המכונים "בועות". לכל בועה מוגדר גובה מעל פני הים שהוא הגובה המירבי לטיסה בבועה זו. הבועות מחולקות ל2 סוגים הנבדלים במפה על ידי צבעים- ירוק וחום. בועה ירוקה=בועת כל השבוע- ניתן לטוס בה במשך כל השבוע מזריחה עד שקיעה. בועה חומה= בועת סוף שבוע- ניתן לטוס בה בסופי שבוע משישי בצהריים (או מוקדם בבוקר בתיאום) ועד מוצאי שבת.

מעבר למפת הבועות, ניתן להגיש מרשה לטיסות חריגות- באיזורים שאינם פתוחים בד"כ או בגבהים שונים.

מאיפה מתחילים- מומלץ מאוד לתאם טיסת הדרכה ראשונה לפני שממהרים להתחייב לקורס שלם. הטיסה הראשונה נותנת טעימה מחווית הטסת בקאי- טרקטורון מעופף ולאחריה ניתן לקבל החלטה מושכלת. באם החניך ירצה להמשיך לקורס- השיעור הראשון יחשב לו כחלק מהקורס.

שאלות נוספות? מוזמנים ליצור קשר ואענה על הכל

"עד השמיים בטרקטורון המעופף"

אביעד 0523823576

 

דילוג לתוכן